کامران شیخه پس از ۱۵ سال حبس در زندان ارومیه اعدام شد

منابعی به بی‌بی‌سی فارسی تایید کردند کامران شیخه، زندانی سنی کرد که در پرونده‌ای غیرشفاف به عضویت در یک گروه سلفی و قتل امام جماعت مسجدی در مهاباد محکوم شده بود، صبح امروز ۴ مرداد در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده است.

گفته شده که هنوز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

آقای شیخه آخرین متهم پرونده‌ای بود که شش نفر از آنها تاکنون اعدام شده بودند.

دادگاه انقلاب تهران در پرونده پرابهام قتل عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین مهاباد که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۷ رخ داد، انور خضری، ایوب کریمی، داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، کامران شیخه و خسرو بشارت را به اعدام محکوم کرده بود.

آنها علاه بر مشارکت در قتل این امام جماعت، به عضویت در یک «گروه سلفی» هم متهم شده بودند. این زندانیان بعد در نامه‌ها و تماس‌هایشان با بیرون زندان این اتهام‌ها را رد کرده بودند.

این سه در نامه‌های سرگشاده‌ای گفته بودند که ماموران وزارت اطلاعات مکررا آنها را در جریان بازجویی «شکنجه کردند» و از آنها «اعتراف اجباری» گرفتند.

آویزان شدن از سقف، ضرب، اعدام‌های ساختگی، محرومیت از خواب و شکنجه روانی از جمله مواردی است که آنها ذکر کردند.

عفو بین‌الملل هم پیش از این در گزارشی در مورد این پرونده اعلام کرده: «این هفت نفر در یک محاکمه بسیار ناعادلانه که با ادعای شکنجه و بدرفتاری با متهمان همراه بود به فساد فی الارض محکوم شده و برای آنها حکم اعدام صادر شد.»

بنابر اعلام عفو بین‌الملل در جریان محاکمه رئیس دادگاه حتی اجازه نداد وکیل متهمان صحبت کند.

آنها نزدیک به ۱۵ سال قبل بازداشت شدند و ماه‌ها در اداره اطلاعات ارومیه در استان آذربایجان غربی محبوس بودند، جایی که بارها گزارش‌هایی از بدرفتاری و شکنجه دستگیرشدگان در آن منتشر شده است.

بنابر گزارش هه‌نگاو از روند این پرونده حکم اعدام آنها در سال ۱۳۹۴ اولین بار در دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه صادر شد اما در سال ۱۳۹۵ دیوان عالی به ریاست قاضی رازینی این حکم را نقض کرد. در سال ۱۳۹۷شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی و به عنوان شعبه هم‌عرض بار دیگر متهمان این پرونده را به اعدام محکوم کرد.

قضات این پرونده از جمله قضاتی هستند که نهادهای حقوق بشری ایران از آنها به عنوان ناقضان حقوق بشر نام می‌برد.

در نهایت شعبه ۴۱ دیوان عالی ایران در سال ۱۳۹۸ حکم اعدام این متهمان را بار دیگر تایید کرد.

بی بی سی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *