خانواده شنبه‌زاده: حسین از حقوق اولیه یک «زندانی» برخوردار نیست

خانواده‌ حسین شنبه‌زاده، فعال شبکه اجتماعی، مترجم و ویراستار، جمعه ۱۸ خرداد در دومین بیانیه خود نسبت به گزارش‌ها در خصوص ادعاها و اتهامات علیه حسین ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه خانواده حسین شنبه‌زاده آمده است: «ادعاها و اتهامات قبلی علیه حسین شنبه‌زاده در حالی تکرار و سنگین‌تر می‌شوند که حسین همچنان از هیچ یک از حقوق اولیه یک «زندانی» برخوردار نیست.»

خبر بازداشت حسین شنبه‌زاده روز ۱۵ خرداد پس از تماس تلفنی او از زندان با خانواده‌اش رسانه‌ای شد.

در همین حال، پیشتر دادستان اردبیل روز جمعه گفت که اتهام‌های حسین شنبه‌زاده «ارتباط با افسران رده بالای موساد»، «اهانت به مقدسات» و «تلاش برای خروج از کشور» است.

خانواده حسین شنبه‌زاده در بیانیه خود تاکید کرده است: «ما از وضعیت حسین کاملاً بی اطلاع هستیم و نمی‌دانیم که او کجاست. نمی دانیم چه نهادی او را بازداشت کرده است نمیدانیم که سالم است یا نه.»

در بیانیه خانواده شنبه‌زاده تصریح شده است که حسین هرگز به ارومیه نرفته بود و مقصد نهایی سفرش دیدار با دوستانش در «اردبیل بود.»

در این بیاینه تصریح شده است: «سنگيني اتهامات به گونه‌ای است که ما خبر سلامتی حسین را فقط از زبان خود او آن هم در صورتی که بدانیم تحت فشار نیست باور می‌کنیم.»

جلال آفاقی، دادستان اردبیل در اظهاراتی که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، جمعه منتشر کردند، گفته که این فعال شبکه‌های اجتماعی روز ۱۱ خرداد بر اساس نامه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و نیابت قضایی دادستانی تهران بازداشت شد.

این مقام قضایی، آقای شنبه‌زاده را به «هتاکی‌های متعدد»، «اهانت به مقدسات» و «جاسوسی برای افسران رده بالای موساد» متهم کرده و مدعی شده که او «براساس اسناد و مدارک موجود متهم است به این‌که از طریق شبکه‌های اجتماعی با افسران رده بالای موساد در ارتباط بوده است».

او هیچ شواهد و مدرکی در این زمینه ارائه نکرد.

بازداشت حسین شنبه‌زاده پس از آن اتفاق افتاد که حساب کاربری علی خامنه‌ای در شبکه ایکس تصویری از عکس یادگاری او و اعضای تیم ملی والیبال دانش‌آموزی منتشر کرده بود که جمله همراه با این تصویر، نقطه نداشت

حسین شنبه‌زاده در واکنش، بدون استفاده از هیچ کلمه‌ای، تنها یک نقطه زیر این تصویر گذاشت.

دادستانی اردبیل این مترجم و ویراستار را متهم کرده که «قصد داشت از طریق عبور از اردبیل، بستان‌آباد و در نهایت رفتن به ارومیه از کشور خارج شود».

خانواده حسین شنبه‌زاده روز ۱۶ خرداد در بیانیه‌ای با بیان این‌که فرزند آن‌ها «ابتدا باید از حقوق اولیه یک زندانی برخوردار شود»، تاکید کردند که «انتساب اتهاماتی سنگین به حسین به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از دستگیری بدون برخورداری از حق ارتباط با وکیل و خانواده جای سوال و نگرانی دارد».

در این بیانیه آمده که «ادعای متواری شدن حسین نیز قابل توجیه نیست حسین از مدت‌ها قبل در شبکه ایکس از قصدش برای سفر به اردبیل سخن گفته بود و حتی تا ساعتی قبل از دستگیری نیز در همین شبکه از شهر اردبیل سخن می‌گفت و از خودش عکس منتشر می‌کرد».

آقای شنبه‌زاده در سال ۱۳۹۸ نیز به‌دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و اتهام «توهین به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی»، محاکمه و به حبس محکوم شده بود.


انجمن قلم آلمان خواستار آزادی حسین شنبه‌زاده شد

انجمن قلم آلمان جمعه ۱۸ خرداد / ۷ ژوئن با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط حسین شنبه‌زاده، ویراستار، مترجم و فعال شبکه‌های اجتماعی شد.

به‌گفته انجمن قلم آلمان حسین شنبه‌زاده سه‌شنبه ۱۵ خرداد / ۴ ژوئن بدون توضیح رسمی بازداشت شد و این بازداشت ممکن است به دلیل اظهارنظر او در شبکه اجتماعی ایکس در مورد پست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی باشد.

انجمن قلم آلمان توضیح داده است که شنبه‌زاده در کامنت پایین مربوط به پست خامنه‌ای تنها یک نقطه گذاشته است و این می‌تواند دلیل دستگیری او باشد.

این اقدام شنبه‌زاده همچنین بحث‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخت. انجمن قلم آلمان آورده است: «این واقعیت که رژیم حتی از یک نقطه ساده هم می‌ترسد، نشان می‌دهد که در چه وحشتی به‌سر می‌برد و سرکوبش علیه مردم تا کجا پیش می‌رود.» مرکز قلم آلمان با بیان این‌که حسین شنبه‌زاده، پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ (۱۳۸۹) به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده بود، دستگیری تازه او را «حمله آشکار به آزادی بیان» دانسته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *