۳۶ زندانی زن در اوین خواستار برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی شدند

۳۶ زندانی زن سیاسی-عقیدتی در زندان اوین خواستار برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۳با حضور شاهدان و راویان آزار، اذیت و تعرض جنسی و حضور رسانه‌های مستقل شدند.

نرگس محمدی قرار است ۱۹ خرداد سال جاری در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در رابطه با اعتراض و روایت او از تعرض جنسی به زنان زندانی محاکمه شود.

او پیش‌تر اعلام کرده بود، این برای چندمین بار است که طی چهار سال گذشته “به خاطر اعتراض و افشای تعرض جنسی مردان حکومت دینی به زنان پای میز محاکمات ظالمانه و فرمایشی کشیده می‌شود.”

حالا چند روز پیش از برگزاری جلسه دادگاه دیگری برای برنده نوبل صلح سال ۲۰۲۳، صفحه منتسب به نرگس محمدی در اینستاگرام با انتشار پستی، از درخواست زندانیان سیاسی-عقیدتی محبوس در زندان اوین برای حضور شاهدان و راویان آزار، اذیت و تعرض جنسی خبرداده است.

از امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به ناهید تقوی، هستی امیری، ویدا ربانی، گلرخ ایرایی، شکیلا منفرد و آنیشا اسداللهی اشاره کرد.

محمدی پیش‌تر گفته بود، این بار محاکمه‌اش به دلیل اعتراض به کبودی تن و روایت تعرض به دینا قالیباف است.

اشاره محمدی به پیام صوتی است که به بیرون از زندان فرستاده شده بود و در بخشی از آن گفته شده بود: «دینا قالیباف ساعاتی پیش با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد.»

دینا قالیباف، روزنامه‌نگار ۲۸ فروردین‌ به فاصله یک روز پس از منتشر کردن روایت شخصی خود از بازداشت و همچنین افشای این که به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی یکی از ماموران حکومتی مورد “تعرض جنسی” قرار گرفته، مجددا بازداشت شده بود.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر پیش‌تر در پنج محکومیت متفاوت توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی در مجموع به “۱۲ سال و ۳ ماه زندان، ۱۵۴ ضربه شلاق و ۴ ماه رفتگری و ۲ سال ممنوع‌الخروجی و تبعید” و دیگر محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

از جمله درخواست کنندگان:

ناهید تقوی
هستی امیری
ویدا ربانی
گلرخ ایرایی
مریم یحیوی
جوانا (وریشه)مرادی
ساناز یکتا
رضوانه خان بیگی
محبوبه رضایی
سارینا جهانی
سحر مختاری
نسیم سیمیاری
سمیرا نجاتیان
ویس محلوجی
سکینه پروانه
شکیلا منفرد
سپیده قلیان
پروین‌میر آسا
آنیشا اسداللهی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *